Chambres d'Hôtes - Gîte - Mini camping

Nieuwbrief 2012

Op het moment dat we dit schrijven zijn de dagen al weer aan het lengen. De zon is door zijn dieptepunt heen. De feestdagen zijn achter de rug, maar de winter moet in feite nog beginnen.

Ook 2012 was weer een succesvol seizoen, weliswaar qua omzet minder dan 2011, maar we zijn tevreden. Met name het voorjaar was wat rustiger dan vorige jaren.
Het blijft gissen naar de oorzaken. Crisis? EK voetbal? Verkiezingen? Het lijkt er op dat mensen hun voorjaarsvakantie hebben laten schieten.

Seizoen zonder kinderen
Voor diegenen die het nog niet wisten, hebben we vorig jaar besloten het wat rustiger aan te doen en alleen nog vakanties te verzorgen voor tweepersoons gezinnen; geen kinderen meer dus. (Klik hier voor nog een extra toelichting). Wij waren uiteraard erg benieuwd hoe dit uit zou pakken. We kwamen er al snel achter dat het een gat in de markt was. Met name mensen uit het onderwijs en de zorg waren zeer enthousiast. Zij zijn vaak op het hoogseizoen aangewezen en vinden een vakantie zonder kinderen om zich heen heel prettig. Per slot van rekening heeft deze categorie altijd kinderen om zich heen, dus eventjes zonder  vindt men dan heel prettig. Voor ons was het ook een significante verlichting van de werkzaamheden. Het gestelde doel werd bereikt. Wij gaan dus verder op de ingeslagen weg.

Klein noodweer
Ergens eind augustus had het 's avonds rond een uur of tien fors geregend. Midden in de nacht werden we even wakker en meende ik te horen dat het wederom behoorlijk regende. De volgende ochtend zagen we aan de ravage dat het behoorlijk te keer was gegaan. De buurman vertelde ons dat er in een uur tijd 64 mm regen was gevallen!
Even later kwam Marjo terug: "Tja, ik kan er met de auto niet door! Verderop in de bocht is het hele pad geblokkeerd!"
Wij dus met z'n allen gaan kijken en inderdaad, iets verderop in de bocht bij de beek was een enorme lawine van modder, stenen en bomen naar beneden gekomen. De beek was die nacht, zo te zien, uitgegroeid tot een woest kolkende massa die alles met zich mee gesleurd heeft! De helft van de weg was weggespoeld en overal lagen boomstronken en rotsblokken.
De burgemeester was er al en had mensen met machines gemobiliseerd. Even later was er een bulldozer bezig het pad weer vrij te maken. Gelukkig hadden we op ons eigen terrein bijna geen problemen.

Ons strandje
Diezelfde beek, die dus buiten z'n oevers getreden was, stroomt beneden bij ons strandje in de Tarn. Wij waren benieuwd wat de waterstroom daar te weeg had gebracht. Ons strandje is gegarandeerd weggespoeld, dachten we. De volgende dag zijn we naar beneden gelopen. Onderweg hebben we al een hoop afgebroken takken en boomstammen aan de kant geschoven. En inderdaad, bij ons strandje troffen we wederom een gigantische chaos aan van modder, rotsblokken en boomstammen aan. Maar, in plaats van dat ons plekje verdwenen was, was het 3 keer zo groot geworden. Aan de monding van de beek had de modderstroom een heel schiereiland opgeworpen! Een bomengroepje dat aan de waterkant stond, kwam nu ineens midden op het strand omhoog! Onze kano had de tsunami gelukkig overleefd. Een paar dagen later was ook hier een bulldozer bezig om de boel weer begaanbaar te maken.

Nieuwe website
Onze website draaide nu al zo'n 10 jaar op internet. Telkens kwam er weer een stukje bij. Hier en daar nieuwe foto's, een nieuw videootje, een hoofdstuk erbij. Maar zo langzamerhand werd het een kind met een waterhoofd, voldeed de website niet meer aan de moderne maarstaven en was de structuur niet optimaal meer voor de zoekmachines. Met een nieuw website design pakket heb ik onze site weer helemaal opnieuw opgezet en vormgegeven. Hopelijk vinden jullie het wat. Schroom niet ons wat feedback te geven.

Fietsers
Dit jaar hadden we wederom opvallend veel gasten die hun fiets hadden meegenomen. De fietsroutes die ik vorig jaar had uitgezet, kwamen dus goed van pas.
Zoals jullie waarschijnlijk weten, hebben we met 6 andere huizen hier in de buurt een wandelarrangement, waarbij wandelaars van het ene naar het volgende huis wandelen.
(Zie www.franse-valleientocht.nl)
"Waarom zetten we niet iets soortgelijks ook op voor fietsers?" dacht ik. Ik heb direct onze vrienden gebeld en men had er wel oren naar. We hebben meteen een extra vergadering ingelast om te kijken of dit idee uitvoerbaar is. Punt van discussie was natuurlijk dat je als fietser een goede conditie moet hebben om in deze omgeving te fietsen en dat sommige huizen alleen via een grindpad te bereiken zijn. Na lang beraad hebben we besloten te starten met een fietsarrangement. We zijn momenteel volop bezig om fietsroutes uit te zetten en kaarten te maken. Er werd mij gevraagd een website te maken en voilà! www.tourdutarn.com is geboren! Neem eens een kijkje. We zijn altijd blij met opbouwende kritiek, suggesties en ideeën.

Torenvalken
Ook dit jaar hebben onze torenvalken weer eitjes gelegd. Dit keer in een van de andere gaten in de achtergevel van ons huis. Vier eitjes dit jaar. Een maand later vonden we plots een eitje op de grond. Aaahh! jammer. Een paar dagen later zagen we een vlaamse gaai om het gebouw heen vliegen. Er waren nog 2 eitjes over. Het ging toen een tijdje goed, tot we een onaangename lucht roken en een dood jong tussen de aardbeienplantjes aantroffen. Nog één jong over dus. Deze heeft het gehaald en is in juli uitgevlogen. Voor degenen die het nog niet gezien hebben, hier het valkenfilmpje van een nestje van 2010.

Boek
Op een van de 2 maandelijkse bijeenkomsten van onze vriendenclub "conculega's" werd het idee geopperd: "Laten we met z'n allen een boek schrijven, over onze avonturen, ervaringen en belevenissen!" Dat leek iedereen een geweldig idee! Ieder huis schrijft een stukje over zijn avonturen en we bundelen dat samen met veel foto's tot een boek. We hebben ons vervolgens verdiept in het drukken en uitgeven van een boek. Dat lijkt allemaal niet zo'n probleem. ISBN nummer aanvragen, Printing on demand, uitgeven. Via "Dropbox" hebben we een netwerkje opgezet om makkelijk bestanden en foto's te kunnen uitwisselen. Internet heeft voor alles een pasklare oplossing! Iedereen is nu geïnspireerd en volop bezig zijn zielenroerselen op papier te zetten. Eind maart, april hopen we ons gezamenlijke boek te kunnen presenteren!

Social media en ander internet "genot"
Iedere winter bezinnen we ons weer hoe we het beste publiciteit kunnen geven aan onze activiteiten. Als er iets snel veranderd in ons roerige bestaan, dan is het wel  het wereldje van internet en alles wat daar aan vast zit. We hebben inmiddels een Facebook pagina, en zijn  op veel portals terug te vinden. We hebben besloten ons ook in te schrijven bij booking.com en bij Tripadvisor.nl
Eens kijken wat dat ons zal brengen.

Oproep
Veel mensen gebruiken zoover.nl om te kijken hoe een vakantie accommodatie beoordeeld wordt. Voor ons heel belangrijk dus. Daarom willen we jullie vragen onze Zoover pagina te bezoeken en een paar woorden te schrijven over jullie verblijf op la Libaudié. Waarvoor onze hartelijke dank.

Wij wensen jullie in ieder geval, ongeacht waar jullie naar toe gaan, een allerbeste vakantie 2013!!

Veel liefs,

Het weer bij ons

Weeronline.nl - Meer weer in Trébas

Google Earth

Klik hier en ontdek la Libaudié met al z'n wandelingen, fiets -en autoroutes en bezienswaardigheden via Google Earth.